Fråga om användning av animerad bild tagen från internet där en känd person visas

Får jag använda en animerad bild på en känd person som jag hittat på google och publicera denna som ett inlägg på mitt bolags Facebook sida?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag ser det kan en sådan bild skapa juridiska problem i två avseenden. Det första är att det kan gå mot upphovsrätten att publicera någon annans verk utan tillstånd, det andra är att det kan strida mot GDPR att publicera en bild på någon annan utan deras samtycke.

Kan publiceringen strida mot upphovsrättslagen?

En animerad bild på en känd person kan vara skyddat av upphovsrättslagen vilket framgår av 1 kap. 1 § första stycket andra punkten URL. Då ett verk är skyddat av upphovsrättslagen uppkommer två olika rättigheter en ekonomisk och en ideell rättighet. Den ideella rättigheten ligger alltid hos upphovsmannen och innebär att upphovsmannen har rätt att bli nämnd i anslutning till verket och att verket inte får bli förändrat utan samtycke (1 kap. 3 § URL). Den ideella rättigheten finns kvar i 70 år från det att personen har avlidit eller om bilden blir offentliggjord efter att personen avlidit, 70 år från offentliggörandet (4 kap. 43 § URL). Vad som avses med den ekonomiska rättigheten är att upphovsmannen har ensamrätt att sprida, sälja, visa och skapa exemplar av verket (1 kap. 2 § URL). Denna rätt kan dock överlåtas och förbrukas av upphovsmannen (1 kap. 2 § URL). Om du skulle vilja publicera bilden så behöver du således ta kontakt med upphovsmannen och få dennes tillstånd att visa upp bilden, skulle det vara så att bildens ekonomiska rättigheter har blivit överlåtna behöver du istället fråga om tillåtelse från den nya ägaren av rättigheten.

Kan publiceringen strida mot GDPR?

GDPR är en förordning från EU som du kan hitta (här) det finns även en kompletterande lag i Sverige som kallas Dataskyddslagen, vilket du kan hitta (här).

GDPR är en förordning som reglerar behandlingen av personuppgifter. Vad som definieras som personuppgifter är varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person (artikel 3 GDPR). En animerad bild på någon kan således omfattas av GDPR om bilden går att koppla till en viss person. Vid publicering av personuppgifter har du som publicerare (i förordningen kallad personuppgiftsansvarig) särskilda skyldigheter att uppfylla. Bland annat måste du ha en laglig grund för behandlingen av personuppgifter (Artikel 6 GDPR), du har en informationsskyldighet som bland annat innebär att du måste informera den registrerade om syftet med behandlingen och dennes rättigheter (artikel 13 GDPR) och du måste se till så att personuppgifterna blir skyddade från att komma i fel händer (artikel 25 GDPR). Det lättaste sättet att uppfylla dessa skyldigheter är att kontakta personen på bilden, berätta vad behandlingen är avsedd för, vad personen har för rättigheter (Framgår av artikel 13 GDPR vad som ska tas upp) och om personen samtycker till behandlingen. Skulle personen samtycka så är det helt okej att ni använder er av bilden utifrån GDPR.

Sammanfattning

Så för att sammanfatta, det kan medföra problematik både genom upphovsrättslagen och GDPR om du skulle publicera bilden på ditt företags facebook sida. Mitt råd till dig blir nog tyvärr att inte använda bilden i din näringsverksamhet. Dock skulle du kunna publicera bilden på din egna Facebook sida då både upphovsrättslagen och GDPR undantar enskilt bruk från regleringen!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare