FrågaFAMILJERÄTTFaderskap05/12/2016

Fråga om ändring av (juridisk) status som förälder till barn

Undrar hur/om jag kan skriva av mej lättast som fader då jag inte träffar pojken (10år) och han kom till via lånade sperma på Storkkliniken -Köpenhamn.Vi var gifta vid tillfället det skedde.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Då du, såsom jag förstått din situation, registrerat dig som far till barnet eller på annat sätt juridiskt erkänt barnet som ditt eget i samband med födseln och därmed givit ditt samtycke till att juridiskt utgöra far till barnet finns det ingen annan möjlighet för dig att juridiskt sluta att vara far till barnet än att barnet adopteras bort.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare