Fråga om ändring av betyg i gymnasiet

Hej,

Mailar gällande ett felaktigt betyg i en gymnasiekurs.

Kursen bestod av tre examinationer, en filmanalys som examinerade de teoretiska kriterierna och två praktiska grupparbeten.

Jag fick A på den teoretiska uppgiften, där samtliga teoretiska kriterier examinerades. Och C på de två övriga uppgifterna. Resultaten kan sammanfattas enligt: ACC. Dessa gav mig ett C i slutbetyg.

Min studiekamrat erhöll betyget C på inlämningsuppgiften. Samt C på en av de praktiska uppgifterna och B på den andra. Han erhöll slutbetyget B med motiveringen att "det kändes som att du utvecklats under kursensgång" och med referenser till observationer som genomförts under lektionstid.

Det förefaller orimligt att min studiekamrat erhöll ett högre slutbetyg när jag, efter sammanställning av de beaktade uppgifterna, har resultat på de examinationer som genomförts. Hur har dessa observationer dokumenteras? Vad har vederbörande lärare sett av mig på lektionen? Dokumenterade läraren alla elevers muntliga resultat? Har alla haft lika möjlighet att komma till tals i klassrummet?

Vidare har min lärare explicit sagt att han inte fäster lika stor vikt vid betydelsen av uppnådda studieresultat vid betygssättning. Då det är "Utvecklingen under kursen" som räknas...

För övrigt så har jag haft samma lärare i kursen idrott och hälsa 1: Där kriterierna BBC, motsvarande orientering & Träningsplanering & Rörlighet, gav mig ett C i slutbetyg. Medan tre andra elever, som erhöll lägre resultat oberoende kriterie erhöll ett högre slutbetyg än mig. I det fallet var motiveringen att jag haft en hög frånvaro och att läraren därför inte haft tillräckligt med underlag för att sätta ett B eller A på det sistnämnda kriteriet.

Jag undrar därför följande:

Bör en lärare basera ett slutbetyg på subjektiva observationer och motiveringar i termer av "Jag känner" & "Jag tycker"?

Är betygsättningen, mot bakgrund av det jag anfört, rimlig?

Har jag en chans att få igenom en överklagan och erhålla ett högre betyg?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 3 kap. 20 § skollagen (2010:800) ska den eller de som fattat ett beslut om betyg att beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt. En sådan ändring får inte innebära att betyget sänks. Betyg kan efter en omprövning ändras av den som har satt betyget. För att ändra betyget till det bättre krävs alltså att beslutet om betyget är uppenbart oriktigt. Anser du att betygsättningen är uppenbart oriktigt ska du begära en omprövning. Det är den läraren som satt betyget som ska ompröva sitt beslut. När du begär omprövning ska du också redogöra för varför du anser att betygsbeslutet är uppenbart oriktigt.

Vanligtvis är det den lärare som bedriver undervisningen som sätter betyget. Av 8 kap. 3 § gymnasieförordningen (2010:2039) följer det att kraven för betygen A, C och E ska precisera vilka kunskaper som krävs för respektive betyg. Kunskapskravet för betyget D innebär att kraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda. Kravet för betyget B innebär att även kraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda. En lärare ska sätta betyg utifrån kraven för de olika betygen. Av detta följer att du har fått betyget C för att du uppnått kraven för C men inte fått B för att du inte till övervägande del uppnått kraven för att erhålla betyget A. Din studiekamrat behöver uppnå kraven för ett betyg för att erhålla det. Om din studiekamrat erhållit högre slutbetyg på en kurs fast denne fått lägre betyg på de olika kursmomenten och alltså inte i lika hög grad som dig uppnått kraven för ett betyg torde det visa på att du i högre grad uppnått kraven för ett visst betyg. Det är svårt för mig att uttala mig om betygsättningen, det är din lärare som har satt betygen och det är han eller hon som har beslutsunderlaget och fattat betygsbeslut därefter. Men som sagt ska betygsättningen ske efter betygskraven som är satta. Dessa betygskrav ska också vara tillgängliga för er elever.

Beslut om betyg kan inte överklagas utan som nämnt följer det enligt 3 kap. 20 § skollagen att om ett uppenbart fel föreligger för beslutets fattande så ska betyget ändras. Det du kan begära är en omprövning hos den lärare som satt betyget.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare