Fråga om äktenskapsförord och ägandeförhållandet mellan makar

Jag och min man ska gifta oss och vi ska skriva ett äktenskapsförord. Min blivande man har en enskild firma som han äger med sin syster och föräldrar och aktiekonton som vill vi hålla separat från vårt gemensamma. Vi tänkte skriva att allt vi äger innan och under äktenskapet ska vara enskild egendom men hur funkar det då rent praktiskt. Vi har gemensam ekonomi och måste vi då vara noga med att allt vi köper gemensamt köps med pengar från vårt gemensamma konto. Huset har vi byggt och äger tillsammans men det byggdes från början med pengar från hans konton, kan det då ses som endast hans vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring makars egendom regleras i huvudsak av äktenskapsbalken som du kan hitta (här) och kommer att vara de lagrum som används i mitt svar. I äktenskapsbalken finns ett specifikt kapitel för makarnas egendom, där äktenskapsförordet tas upp, som du kan hitta (här).

Ett äktenskapsförord innebär att makarna genom ett avtal frångår de generella reglerna för hur deras egendom ska fördelas vid en eventuell äktenskapsskillnad (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). Ett äktenskapsförord har ingen påverkan på äganderätten till egendom utan den kommer att bestå precis som vanligt. Det innebär att om make 1 står på huset och make 2 står på bilen så får make 1 huset och make 2 bilen vid en äktenskapsskillnad, oavsett vem som har använt egendomen eller betalat för den. Det blir således viktigt i praktiken att hålla reda på vart investeringar kommer ifrån och vem som står på vad för egendom, så att inte någon helt plötsligt blir utan egendom vid en äktenskapsskillnad.

Det saker ni äger tillsammans kommer inte att regleras av äktenskapsbalkens regler vid en eventuell äktenskapsskillnad utan kommer istället att regleras av samägnaderättslagen, om ni vill skifta ägandet av era gemensamma tillgångar på något sätt, då det inte längre är giftorättsgods utan enskild egendom och således inte kommer med i en bodelning (10 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Värt att nämna är också att ett äktenskapsförrord närsomhelst under äktenskapet kan ändras. Så om ni känner att det blir krångligt att ha all egendom enskild eller att ni vill att viss egendom ändå ska ingå i en bodelning går det att ändra under tidens gång (7 kap. 3 § äktenskapsbalken)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare