Fråga kring tystnadsplikt i skola

Hej! Jag är mindreårig och skickade ett email till min rektorn med frågor. Sedan så hade han vidarebefodrat det mejlet till mina föräldrar också. Jag undrar om han hade rätt att göra det även om han inte frågade mej om det var okej först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bland annat rektorer omfattas av en svagare sekretess än till exempel skolpsykologer. Tyvärr är huvudregeln att sekretessen i det här fallet inte gäller dina föräldrar då de är vårdnadshavare till dig som minderårig. Om frågorna du ställt skulle innebära att du skulle kunna få betydande problem hemma t.ex. så kan de omfattas av tystnadsplikten, dock måste det då innebära att det är uppgifter som uppenbart kränker din integritet som person och/eller din hälsa.

Så därför tror jag att rektorn kan ha handlat rätt i det här fallet beroende på vilka slags frågor du har ställt, dels därför att det är bäst att koppla in vårdnadshavare om det är någon seriös fråga då de är ansvariga för dig.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga och önskar dig en trevlig dag!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare