FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/10/2023

Fråga: Kan en bostad som är surrogat egendom ingå i bodelningen då det köpt i gemensamt bruk.

Jag fick en fastighet i gåva tidigt 80-tal och det står i gåvobrevet att egendomen och avkastning därav ska vara min enskilda egendom i äktenskap. Jag sålde fastigheten (med vinst) för ca 10 år sedan och använde pengarna till att köpa ett hus åt mig och min sambo. Nu ska vi separera och bodela. Kan jag räkna med att det som står skrivet i gåvobrevet även gäller vid bodelning enligt sambolagen, trots att det enbart står äktenskap? Dvs att viss del av huset räknas som enskild egendom? Sambolagen fanns ju inte när gåvobrevet skrevs men gåvogivarens avsikt var så klart att gåvan och dess avkastning skulle vara min enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Regler om bodelning för sambos finns i Sambolagen (SamboL). Den egendom som kommer att vara föremål för bodelningen är bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Såvida ni inte har ett samboavtal som reglerar er bodelning ska sambolagen bli tillämplig vid er bodelning, 8-9 §§ SamboL. Jag kommer i fortsättningen utgå från att ni inte har ett samboavtal.

Det som ingår i bodelningen

Det som ska ingå i en bodelning vid ett sambo förhållande är bostad och bohag som förvärvat för gemensam användning, om inget annat följer i 4 § (3 § SamboL). Det är allt ifrån möbler, redskap och bostad.

Fastigheten

Det som vidare föreskrivs i 4 § är egendom som inte anses ingå i bodelningen. Egendom som du har fått som enskild egendom ska enligt 4 § 1 st. 1 p. inte ingå i bodelningen.

I ditt fall har du fått en gåva som är avsedd till dig, det står även att gåvan samt avkastning ska vara din enskilda egendom. Du har senare sålt den enskilda egendomen och köpt ett hus för pengarna. Huset som du köpt agerar då surrogat. Enligt 7 kap. 2 § p. 6 ÄktB ska det som trätt i stället för den enskilda egendomen fortfarande betraktas som en enskild egendom, såvida inget annat föreskrivits. Detta gäller även för sambolagen.

Du har således rätt till huset då det fortfarande är din enskilda egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare