Fråga huruvida ombud är tillåtna på ideella föreningars årsmöte

Hej, jag söker information kring huruvida ombud år tillåtna på ideella föreningars årsmöten.

Jag har hittat två tidigare svar här där ni ger två olika tolkningar när ombud inte regleras i föreningens stadga.

Här är det tillåtet om inget annat anges: https://lawline.se/answers/ombud-till-arsstamma-i-ideell-forening

Här är det inte tillåtet om inget annat anges: https://lawline.se/answers/hur-manga-personer-kan-man-som-ombud-foretrada-i-foreningssammanhang

Frågan är alltså vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som mina kollegor skriver i sina båda svar så har inte ideella föreningar någon särskild lag som exempelvis ekonomiska föreningar har (Lagen om ekonomiska föreningar, EFL), och man kan därför inte förlita sig på lagen på samma sätt. Det man får göra är att leta i den ideella föreningens stadga för att se om det regleras i den. Om det gör det är det alltså det som står i stadgan som gäller.

Om det däremot inte skulle stå något i stadgan så skulle jag säga att det riktiga svaret är det som står i https://lawline.se/answers/ombud-till-arsstamma-i-ideell-forening. Det är nämligen så att när inget står i stadgan så får man göra analoga tolkningar av exv. EFL och aktiebolagslagen (ABL).

Enligt 6 kap. 4 § EFL får en medlem som inte är personligen närvarande vid föreningsstämman utöva sin rätt vid stämman genom ombud. Enligt 7 kap. 3 § ABL så får en aktieägare som inte är personligen närvarande vid bolagsstämman utöva sin rätt vid stämman genom ett ombud med skriftlig, av aktieägaren undertecknad och daterad fullmakt. Om man då drar en analog tolkning till den här paragraferna (vilket man får göra) så skulle det alltså betyda att om inget står reglerat i stadgan angående huruvida ombud år tillåtna på ideella föreningars årsmöten, så får de vara det genom en analog tillämpning till EFL och/eller ABL.

Som du förstår är reglerna kring ideella föreningar väldigt vaga och svåra att tolka. Det gäller därför att skriva en stadga som verkligen reglerar allt, annars hamnar man i ett osäkert läge. Men som sagt så får man göra analogier till andra lagar i såna situationer. Som bevis på att analogi tillämpning är acceptabel kan jag hänvisa till NJA 2008 s. 255 där det står " Enär inte heller stadgarna ger närmare ledning än vad som följer av dess 12 §, får reglerna om likvidation av ekonomisk förening, stiftelse och aktiebolag istället analogivis tillämpning."

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare