Ombud till årsstämma i ideell förening.

Min fråga är för att få använda fullmakt på ett årsmöte i en ideellförening måste det stå i stadgarna. Jag vill hävda att det är varje medlems rätt att själv eller genom ombud rösta på ett årsmöte.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller möjligheten att använda fullmakt vid årsmöte i en ideell förening. Det finns ingen lag för ideella föreningar som det finns för ekonomiska föreningar. Det finns därför inte heller några uttryckliga bestämmelser om fullmakter på årsstämmor. Eftersom det inte finns något lagstöd kommer du hitta mest vägledning i den aktuella ideella föreningens stadgar. Om det uttryckligen står i stadgorna att du inte kan rösta med ombud och fullmakt är det det som gäller. Om det inte står något i stadgorna kan du utgå från att det är möjligt att rösta genom ombud och fullmakt.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare