FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/07/2014

Fråga huruvida en förälder får bestämma vem barnet ska träffa

Hej jag och mitt ex har en dotter på 10 år och vi har gemensam vårdnad,vi bor i samma stad. Jag har börjat träffa en gift kvinna med barn och hon ska skiljas så småningom och mitt ex vill inte att min dotter träffar henne. Vad är det som gäller då,kan hon neka mig, att min dotter inte får träffa henne. Varför vet jag inte, om hon är svartsjuk eller om det är för att min nya är gift än. Min dotter tjatar och tjatar att hon vill träffa min nya oftare men vet inte vad jag ska göra då. Vad säger lagen om det och vilka skyldigheter har man då. Min dotter far inte illa av att träffa den nya. Ska exet få bestämma vilka personer min dotter ska få träffa när det är min vecka.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ni är båda vårdnadshavare för eran dotter. Enligt 6:11 och 6:13 FB https://lagen.nu/1949:381så har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Detta ställer krav på att ni som föräldrar kan samarbeta.

Barnets bästa är utgångspunkten i svensk barnrätt, 6:2a FB. Om din dotter inte far illa av att träffa den nya kvinnan finns inget lagstöd som ditt ex kan använda sig av för att förhindra att dottern träffar den nya kvinnan. Din dotter är 10 år, om det är hennes önskemål och vilja att träffa den nya kvinnan så bör ditt ex respektera detta.

Du kan kontakta socialnämnden för att få råd och hjälp, 6:14 FB.

Ellinor SvenssonRådgivare