Fotografera och filma person på allmän plats

Hej Jag undrar lite om vilka lagar och regler som gäller vad gäller fotografering och filmning av personer och byggnader på allmän plats. Får jag filma och ta bilder på "allt"? Vad får jag göra med materialet om det innehåller privatpersoner som inte är kopplade till inspelningen? Får jag publicera materialet på en nyhetssajt i form av en nyhet, använda materialet i reklamsyfte osv? Vilka lagar styr denna problematik?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Det finns ingen regel som innebär att du inte får fotografera på allmänna platser och då även de personer som befinner sig där utan att be om tillstånd, till exempel på platser som torg, parker och gator. Detta innebär att du alltså även får stå på allmän plats och fota in på privat område. Det finns dock vissa speciella skyddsobjekt som du inte får ta bilder av, till exempel militära anläggningar då det är skyltat att fotografering inte är tillåtet.

När det gäller frågan av hur det fotograferade materialet sedan får användas regleras det i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) se här, och i lag (1978:800) om namn och bild i reklam se här. Enligt URL 1 kap. 1 § så har den person som skapat exempelvis ett fotografiskt verk eller ett filmverk upphovsrätt till verket. Detta innebär att upphovsmannen (dvs den som fotograferat/filmat) sedan, med vissa inskränkningar, har rätt att använda verket genom att till exempel göra det tillgängligt för allmänheten eller att framställa flera exemplar av det (URL 1 kap. 2 §). Även om verken innehåller personer som fotograferats på allmän plats, så får dessa bilder alltså spridas till allmänheten av upphovsmannen.

Om fotografierna/filmerna dock används vid marknadsföring (reklam) och dessa innehåller bilder av personer vars ansikten går att känna igen eller att de annars kan identifieras, så krävs samtycke av dessa personer för att bilderna ska få publiceras, enligt 1 § lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Om fotografierna i stället ska ingå i till exempel en konstutställning så krävs normalt inte något samtycke från de personer som kan identifieras.

Det kan även finnas vissa tillämpliga begränsningar i personuppgiftslagen (1998:204) (PUL), se här. En bild räknas som en personuppgift och det finns bland annat regler om att en publicering av en bild av en person inte är tillåten om det är kränkande för personen, vilket framgår av den så kallade missbruksregeln.

Sammanfattningsvis är det alltså tillåtet att fotografera/filma på allmän plats (som inte är skyddsobjekt) och sedan publicera verken, även om det finns personer på bilderna. Undantag från detta finns dock om publiceringen görs i samband marknadsföring eller om det strider mot PUL.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare