Fotografera och filma på allmän plats

Hej får man fritt filma/fotografera, ljudinspelning på en offentlig plats te.x. ett väntrum på en kommunal förvaltning?

Får man filma/fotografera in i någon privata bostad utan att fråga den boende i bostaden om lov ?

Anledningen till att jag frågar är att för ett tag sedan var det nämligen en man som med kamerautrustning på ett långt långt teleskoprör stod utanför min bostad som ligger på 4é plan och filma/fotografera in i min privata bostad. Det känns lite mindre trevligt att främmande personer gör detta och jag undrar om detta är juridiskt ok ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande.

Det är tillåtet att såväl filma som fotografera på allmän plats såvida inte detta sker på ett skyddsobjekt, såsom en militäranläggning. Till följd av detta är det möjligt att exempelvis ta foto i en kommunal myndighet.

Det är även laggill att fotografera och filma ett privat område förutsatt att kameramannen befinner sig på allmän plats. Det finns dock undantag till förevarande huvudregel. Det är exempelvis inte tillåtet att ta bild i någon annans privata bostad såvida inte bildupptagningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarligt, jfr 4 kap 6a § brottsbalken.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare