Foto från konsert på kläder

Hej!

Jag skulle vilja beställa en t-shirt med en bild jag själv tagit på en konsert på en artist. Är det ok att göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din information som att du vill beställa en t-shirt med ett foto på. Fotot hade du tagit under en konsert. Jag förstod det även som att t-shirten ska användas för privat bruk.

I första hand måste det klargöras ifall du hade tillåtelse att ta fotot under konserten. Utgångspunkten är att det inte är förbjudet att fotografera på konserter.

När du köper biljetten till en konsert ingår du ett avtal. Ett avtalsvillkor som ibland finns med när man köper en konsertbiljett är att det inte är tillåtet att fotografera eller filma under konserten. Ifall ett sådant villkor fanns med när du köpte biljetten rekommenderar jag att du inte beställer en t-shirt med fotot på.

Det finns inget som hindrar att du beställer en t-shirt med fotot, om det ovan nämnda avtalsvillkoret inte fanns med när du köpte konsertbiljetten. Ytterligare en förutsättning är att du använder t-shirten för privat bruk. Privat bruk innebär att du använder t-shirten själv och inte framställer flera exemplar som du säljer vidare till andra.

Camilla SteinRådgivare