Förverkande av hyresrätt pga utebliven betalning av hyra

Hej. Jag försöker tolka JB ang. förverkande av kontrakt. Jag har en inneboende, vi har ett löpande kontrakt med 3 månaders uppsägningstid. Nu har min inneboende börjat missköta sig, struntar i de bestämmelser vi satt i kontraktet och ovanpå detta varje månad betalt hyra efter förfallodatum. Idag har det gått till en punkt att han säger att han inte kan betala. Vad har jag för rättigheter som står på förstahandskontraktet?

Denna informationen har jag hittat på diverse sidor:

"Om hyresgästen dröjer längre än en vecka med att betala hyran kan hyresvärden säga upp hyresgästen med omedelbar avflyttning"

Betyder då detta att uppsägningstiden inte gäller och efter 1 veckas försening kan jag säga till honom att flytta?

Följdfrågan är en annan paragraf i JB (inte direkt citerat):

"Hyresvärden ska i sin uppsägning, förutom att meddela att hyresrätten förverkats genom obetalt hyra, meddela att om hyresgästen betalar den obetalda hyran inom 3 veckor återvinner hyresgästen hyresrätten och behöver följaktligen inte flytta från lägenheten. Underlåter hyresvärden att meddela detta kan inte hyresrätten förverkas."

Jag förstår inte, behöver jag alltid ge min inneboende 3 veckor TILL att betala utöver den redan försenade veckan, och hur kan detta då räknas som omedelbar avflyttning, om han nu ändå får 3 veckor till på sig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Jag förstår att det kan verka lite krångligt så jag ska försöka förklara steg för steg.

1. Du har rätt att säga upp hyresgästen med omedelbar verkan - alltså behöver man inte beakta uppsägningstiden på tre månader - när denne är en vecka sen med hyran (12 kap. 42 § punkt 1 JB)

2. När du gör detta måste du meddela hyresgästen att denne kan återvinna hyresrätten genom att betala hyran antingen till dig eller deponera den hos länsstyrelsen inom tre veckor. Samtidigt ska du också meddela socialnämnden i kommunen att uppsägningen har skett och varför, dvs att hyresgästen varit mer än en vecka sen med hyran (12 kap. 44 § första stycket punkt 1 JB).

3. Om hyresgästen ändå inte betalar och inte flyttar självmant får denne avhysas 2 dagar efter nämnda treveckorsperiod (12 kap. 44 § andra stycket JB).

Även om jag inte läst förarbetena kan jag tänkta mig att anledningen till att hyresgästen får tre veckor till på sig beror på att lagstiftaren velat ge hyresgästen en "extra chans" att göra rätt för sig. Detta eftersom det kan uppstå mycket svåra situationer för människor när de tvingas flytta från sina bostäder och då har man troligen velat skydda dem från detta.

Lawline RådgivareRådgivare