Förverkad nyttjanderätt till bostadsrätt - krävs varning innan?

Kan en bostadsrättsförening genast säga upp/vräka en innehavare av bostadsrätt om denne hyr ut till sin lägenhet via en tjänst som AirBnb, om det i stadgarna står att nyttjanderätten är förverkad ifall lägenheten hyrs ut i andra hand utan samtycke från föreningen, eller kan det krävas en varning/anmaning först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Inledningsvis kan sägas att enligt bostadsrättslagen 7 kap 18 § punkt 2 så kan nyttjanderätten förverkas vid andrahandsuthyrning utan samtycke. Det finns dock en begränsning i bostadsrättslagen 7 kap. 20 § som anger att förverkande förutsätter att bostadsrättshavaren "låter bli att efter tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål."

Med andra ord ska en varning/tillsägelse komma från Brf:en ang. andrahandsuthyrningen och om inte rättelse vidtas, dvs om andrahandsuthyrningen fortsätter pågå utan tillstånd/samtycke så kan nyttjanderätten förverkas.

Lawline RådgivareRådgivare