Förverka hyresgäst som underlåter att betala hyra

Hej. Jag har en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med. Det är nämligen så att jag har en killkompis som bor hos mig den en tid tillbaka. Han

Har ett hyreskontrakt för ett rum i min lägenhet, men nu skulle jag vilja att han flyttar, vilket han inte är villig ty göra frivilligt. Anledningen till att jag vill att han flyttar är för att han misssköter sig, betalar ingen hyra, städat inte efter sig, betalar inte sin hyra, röker inomhus trotts tillsägelse och tar även på senare tid droger ( vilket får mig att känna mig otrygg). Så det jag undrar är hur jag ska gå tillväga för att få ut honom? Har hört att jag kan vända mig till kronofogden för uthyrning? På hans hyreskontrakt så står det tre månaders uppsägningstid. Men går

Det inte att säga upp snabbare än så när han missköter sig så pass mycket? Jag menar, han har inte betalat sin hyra på ett år och rättar sug inte efter något jag säger. Så vill ju helst att han ska ut så fort som möjligt. Hur ska en uppsägning gå till? Måste det vara skriftlig på papper som han måste skriva på?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hur kan man få hyresgäst att avflytta utan att iaktta den avtalade uppsägningstiden?

Man kan undgå det avtalade uppsägningstiden när en hyresrätt är förverkad pga ett avtalsbrott. Ett avtalsbrott kan bland annat bestå i att en hyresgäst dröjer med betalningen av hyran (12 kap. 42 § p.1 jordabalk). Då får man säga upp hyresgästen omedelbart (12 kap. 6 § jordabalk).

Är avtalsbrottet ringa får man dock inte säga upp hyresgästen med omedelbar verkan. Avtalsbrottet är "ringa" om endast en liten del av hyran har uteblivit trots att det rör sig om en längre period. I ditt fall är det helt klart att det inte rör sig om ett "ringa" avtalsbrott.

När du säger upp hyresgästen har denne 3 veckor på sig att betala hyran. Om denne gör detta inom 3 veckor får den alltså stanna kvar (12 kap. 44 § första stycket p.1 jordabalk).

Hur gör du uppsägningen?

För att uppsägningen ska vara giltig ska den ske på följande sätt:

Du ska meddela uppsägningen skriftligen (12 kap. 8 § jordabalk). När du gör detta måste du meddela hyresgästen att denne kan återvinna hyresrätten genom att betala all hyra antingen till dig eller deponera den hos länsstyrelsen inom tre veckor. Samtidigt ska du också meddela socialnämnden i kommunen att uppsägningen har skett och varför, dvs att hyresgästen inte betalat hyran på12 månader (12 kap. 44 § första stycket p.1 jordabalk).

Om hyresgästen inte betalar och inte avflyttar

Om hyresgästen ändå inte betalar och inte flyttar självmant får denne avhysas 2 vardagar efter nämnda treveckorsperiod (12 kap. 44 § andra stycket jordabalk).

Möjlighet att driva in obetalda hyror

Du kan vända dig till Kronofogden för att försöka driva in obetalda hyror. Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande (lagen om betalningsföreläggande och handräckning 2 §). Ansökan ska vara skriftlig och där ska det framgå vad du yrkar betalning för, på vilken grund, vilket belopp och ev. ränta. Detta kostar 600 kr.

Lawline RådgivareRådgivare