Förvaring av allmän handling

Det gällde alltså om en handling som inte längre finns förvarad hos en myndighet är allmän. Exemplet var ett prov för en elev eller student och gäller elevens/studentens svar på provet, t.ex. studentens svar på en tentamen. Om eleven/studenten vid utlämning tar med sig sitt prov/svar, som är det enda exemplaret, och går iväg med det finns enligt mig inte längre handlingen förvarad hos myndigheten och borde inte längre vara allmän. Själv uppgiften/provet/tentan med frågorna gör det naturligtvis, men inte elevens eller studentens inlämning. Så tolkar jag det - vad säger ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna handlingar offentlighet är reglerat i 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF) (https://lagen.nu/1949:105#K2P1S1). I 2 kap. 3 § 1 st anges vad som anses som en "handling" och vad som krävs för att en handling ska anses som "allmän". Det anges där att för en handling ska anses som allmän måste den vara förvarad hos myndigheten, i 2 st. anges det vad som innebär att den är förvarad- den ska vara tillgänglig för myndigheten om den med tekniska hjälpmedel kan uppfattas. Precis som du säger innebär detta krav att om myndigheten inte har tillgång till handlingen, t.ex genom att den har utlämnats, kommer den inte omfattas av begreppet allmän handling.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare