Förvarad egendom och nyttjanderättsavtal i konkurs

Har en fråga angående var som gäller vid en konkurs av ett företag. Vi har vår båt liggandes på ett varv (upptagen för vinterförvaring, liggandes på deras gårdsplan). Varvet har ekonomiska bekymmer och vad händer vid en ev. konkurs? Vi hyr ställningen som båten står i samt själva platsen som båten står på. Måste båten i så fall tas bort snarast möjligt eller tvärtom var tvungna att ha den kvar tills processen är klar? Kan vi bli påverkade ekonomisk på något vis?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man förvarar till exempel en båt hos någon annan och den som innehar båten går i konkurs så har den som lämnat in båten i princip bättre rätt till båten än vad konkursboet har och har då rätt att få ut den (separationsrätt). Det krav som finns för att man ska få separationsrätt är att båten måste vara individualiserbar vilket innebär att man ska kunna visa att anspråket rör just den båten. Båten är individualiserbar om den till exempel hållits avskild från andra likadana båtar eller märkts upp. Om det finns registreringsnummer eller liknande på båten så kan också det användas. Det här bör alltså inte vara något problem för er.

Vad gäller vad som kommer att hända med själva förvaringsavtalet, som verkar bestå av två hyresavtal, så är utgångspunkten att konkursboet inte är bunden av avtalet om det inte har sakrättsligt skydd. Ni är däremot som utgångspunkt bundna av avtalet (Jfr Köplagen 63§ och Jordabalken 12 kap 30§). Om ni betalar hyrorna löpande så kommer det förmodligen inte att uppstå något problem eftersom konkursboet har ett intresse av att få in pengar till boet samtidigt som det inte heller belastar fastigheten vid en försäljning. Om ni har betalat hela hyran i förskott så kan man dock tänka sig att förvaltaren inte vill ha er kvar eftersom ni då inte genererar några inkomster. Förvaltaren kanske tror att han kan få in mer pengar vid en försäljning av egendomen i boet om den inte belastas av nyttjanderätter. Problem kan också uppstå om förvaltaren beräknar att konkursen kommer att dra ut på tiden och därför vill hyra ut egendomen till någon annan.

Frågan blir då om ni har sakrättsligt skydd för era nyttjanderätter. Ställningen är lösöre och nyttjanderätt i lösöre skyddas som huvudregel inte. Varvets konkursbo kan därför ta tillbaka ställningen.

Rätten att nyttja platsen där båten står är mer osäker. Om varvet inte äger fastigheten utan upplåter i andra hand till er så gäller samma huvudregel som för ställningen och då har ni inte rätt att ha kvar båten. Om det däremot är varvet som äger fastigheten så är läget mer oklart eftersom lagreglerna främst behandlar situationen när konkursboet säljer fastigheten vidare (Jordabalken 17 kap 2§ och 7 kap 11-16§§ och Utsökningsbalken 12 kap 33 och 39§§). Om ni inte är skyddade så får ni en oprioriterad fordran i konkursen men sådana fordringar ger i regel ingen utdelning. Man skulle kunna tänka sig att ni i så fall har så kallad retentionsrätt i egendomen som säkerhet på den fordran ni har gentemot konkursgäldenären. Det innebär i så fall att avtalet visserligen inte är skyddat men att ni rätt att inte ge ut eller avträda från egendomen förrän ni fått betalt för er konkursfordran.

Jag tror dock att det här främst är ett teoretiskt problem. Avtalet gäller bara en kortare nyttjanderätt över vintern och kan därför knappast kan anses belasta egendomen nämnvärt. Dessutom skulle handläggningen leda till onödiga kostnader för boet. Jag tror därför inte att någon förvaltare eller framtida förvärvare av egendomen eller rörelsen kommer att göra någon sak av det här.

Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994

Utsökningsbalken hittar du https://lagen.nu/1981:774

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare