Förvar av testamente och arvsordningen

Ett för 20 år sedan avslutat testamente efter ens mor förvaras fortfarande hos advokaten. Varför får man som enda arvinge inte tillbaka det avslutade testamentet ? Skall advokaten förvara det till sin död ? Vad händer om man själv avlider före ?

Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga regler angående hur ett testamente ska förvaras. Om din mor har bestämt att advokat ska förvara testamente tills hennes död så kan du inte ändra på det tyvärr. När din mor avlider kan du dock säga till advokaten att testamentet behöver verkställas.

Om du dör innan din mor följs den legala arvsordningen om inget annat följer utav testamentet. Detta innebär att dina eventuella barn blir arvingar i första hand efter dig. Om du inte har några barn delar din mors föräldrar på arvet, om någon av föräldrarna är döda ska din mors syskon dela lika. Din mors syskonbarn träder in som arvingar efter det. Vidare träder din mors farföräldrar och morföräldrar in som arvingar. Om någon av dessa är döda träder deras barn in som arvingar (2 kap. 1–4 § Ärvdabalken). Om ingen legal arvinge finns i livet och inget annat finns stadgat i testamentet tar allmänna arvsfonden kvarlåtenskapen (5 kap. 1 § Ärvdabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga och om du har fler frågor angående detaljerna av testamentet får du gärna ställa en ny fråga där du tagit med informationen i testamentet.

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare