Förvaltning av dödsbo
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Regler om dödsbon finns i ärvdabalken. Eftersom du vill få reda på tillgångar och skulder antar jag att det är så att det inte skett någon bouppteckning ännu. Då behöver du som företrädare av dödsboet ett dödsfallsintyg med en släktutredning för att kunna legitimera dig hos banken. Intyget beställer du hos Skatteverket. När bouppteckningen sedan är registrerad fungerar den som legitimationshandling. Eftersom ni är flera dödsbodelägare ska ni gemensamt förvalta boet enligt 18 kap. 1 § ÄB. För att du själv ska få sköta förvaltningen måste du därför ha en skriftlig fullmakt i original från dina syskon för att kunna företräda dödsboet ensam. Flera banker har på sina hemsidor mallar att fylla i för fullmakter för dödsbon som kan vara praktiska att använda. I övrigt ska du inte behöva några särskilda papper för att få information om dödsboets tillgångar och skulder.
Hoppas det var svar på din fråga!
Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning