FrågaFAMILJERÄTTGod man07/07/2019

Förvaltarskap tar bort rättshandlingsförmåga från huvudman

Hej har en förvaltare rätt att hindra/neka sin huvudman som bor i servicebostad, att få bli sambo med någon, trots att denne vill det? Är ju trots allt huvudmannens bostad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En förvaltare har ensam rätt att företräda huvudmannen i ärenden inom uppdraget. Något samtycke från huvudmannen krävs inte för att förvaltaren ska kunna agera. Förvaltaren övertar huvudmannens rättshandlingsförmåga och huvudmannen kan alltså inte ingå avtal utan förvaltarens samtycke.

Att bli sambo är däremot inte något avtal i sig och eftersom det inte krävs någon rättshandlingsförmåga för att bli sambo lär förvaltaren inte kunna hindra huvudmannen från det. Att däremot ingå samboavtal eller liknande kan inte ske utan förvaltarens samtycke.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare