Förvalta omyndigt barns arv från testamente

Hej

Min dotter har fått ärva en ansenlig summa pengar av sin morfar. Som hon skall få när hon blir myndig enl. Testamentet.

Jag och barnets mor har skulder till kronofogden och utmätning av lön på mig.

Barnets mor har ingen utmätning då hon inte jobbar. Kan kronofogden mäta ut hennes pengar ełler är de hennes ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta om kronofogden i en utmätning kan ta de pengar som din dotter fått enligt testamente. Jag förkortar föräldrabalken till FB.

När omyndig ärver

När en person är omyndig och får arv genom exempelvis testamente, som din dotter, så är det förvaltaren som tar hand om pengarna, ofta föräldrarna (10 kap. 2 § FB). Det viktiga är att det inte blir förvaltarens pengar. Förvaltaren står också under övervakning av överförmyndarnämnden och en överförmyndare som har utsetts (19 kap. 1 § FB). Syftet är att se till att förvaltaren inte kan göra vad den vill men arvet dvs överförmyndaren ser till att arvtagaren, din dotter, missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.

Du skriver att det är en ansenlig summa pengar och då brukar det kunna vara överförmyndaren som förvaltar pengarna så det kanske kan vara en möjlighet att kontakta nämnden också och se hur de ser på situationen.

Sammanfattning

Det som din dotter fått genom testamente är inte era pengar utan ni är endast förvaltare som har dem tills hon är 18 år. Pengarna ska inte gå att utmätas för era skulder då det inte är era pengar.

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare