Förutsättningarna för hembesök från socialtjänsten

Vilka är de rättsliga förutsättningarna för hembesök från socialtjänsten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett antal avgöranden från Justitieombudsmannen (JO) där socialtjänsten har kritiserats för att ha gjort oanmälda hembesök. Ett sådant är JO avgörandet med diarienummer 6502-2015.

I avgörandet framgick att socialtjänsten hade gjort ett oanmält hembesök hos en person i syfte att klarlägga om personens behov av hemtjänst hade ändrats. JO hade ingen invändning i sig mot att socialtjänsten gjorde ett hembesök hos mannen, men socialtjänstens verksamhet ska bygga på respekt för människors integritet (1:1 st. 3 Socialtjänstlagen). I det ligger bland annat att socialnämnden ska väga de intrång i den personliga integritet som en åtgärd från socialnämndens sida medför mot de intressen som myndigheten har att tillgodose. Med den bakgrunden ansåg JO att socialtjänsten borde ha tagit kontakt med mannen innan hembesöket skulle äga rum, till exempel per telefon.

Socialtjänsten har alltså inte rätt att göra oanmälda hembesök; de ska vara frivilligt och meddelas innan om det kommer att ske. Observera att hembesök alltid måste ske på frivillig basis, socialtjänsten får aldrig komma in i en bostad utan tillåtelse. Detta kan dock innebära att personen som söker, exempelvis bidrag, inte kommer att få det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare