Förutsättningar och hinder för att begära någon i konkurs

Hej, hoppas ni kan svara på detta

Vad är mina möjligheter att få igenom följande konkursansökningar:

- Mot Bolaget "A" som dock har ställt en båt som säkerhet till mitt bolag som överstrider min fordran.

- Skickade även en betalningsanmaning med hot om konkurs till ÄGAREN av bolaget A, denne svarar att hen inte befinner sig på obestånd och inte heller är näringsidkare varvid min konkursansökan inte kommer beviljas, säger han till mig...

- Mot bolaget "B" skickade jag också en konkursansökan eftersom denne inte betalar min fordran. Bolaget B har som säkerhet låtit ägaren gå i borgen för sin skuld till mig. Skulle detta vara ett hinder för konkurs?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När kan någon försättas i konkurs?

Förutsättningarna för att någon ska hamna i konkurs regleras i konkurslagen. Enligt konkurslagen ska en fysisk eller juridisk person sättas i konkurs om denne är på obestånd och personen eller en borgenär (fordringsägare) ansöker om konkurs hos tingsrätten (1 kap. 2 §). Definition av obestånd är att personen inte kan betala sina skulder och att denna oförmåga inte är tillfällig.

Om personen själv ansöker om konkurs brukar det räcka med att personen uppger att denna inte längre kan betala sina skulder (2 kap. 7 §). Om ansökan inkommer från en borgenär gäller dock ett högt beviskrav för att ansökan ska bifallas. Typiskt sett måste en borgenär visa på mycket tydliga och omfattande betalningssvårigheter hos den som man avser att försätta i konkurs. Enstaka dröjsmål eller vägran att betala räcker inte. Enligt lagen finns det två fall när obestånd kan presumeras. Det rör sig dels om när en utmätning hos personen har misslyckats med att hitta tillräckligt med egendom för att täcka den skuld utmätningen rör och dels om personen har förklarat sig ställa in sina betalningar (2 kap. 8 och 9 §)

Andra hinder

Förutom att borgenären alltså måste nå över högt ställda beviskrav finns det dessutom i vissa fall hinder där en borgenär aldrig har rätt att försätta en person i konkurs. Ett hinder är att om personen har ställt betryggande säkerhet till borgenären för de fordringar borgenären har så kan en konkursansökan inte beviljas (2 kap. 10 § 1 p). På grund av detta skulle du inte kunna försätta bolag A i konkurs eftersom bolag A har ställt en båt som säkerhet.

Om någon annan än den betalningsskyldige har ställt en säkerhet för fordran kan även detta utgöra ett hinder, om konkursansökan strider mot villkoren för säkerhetens ställande. Att någon har gott i borgen för en skuld anses utgöra en ställd säkerhet (10 § andra stycket). Även mot bolag B skulle det på grund av detta bli svårt att få igenom en konkursansökan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare