Förutsättningar för uppehållstillstånd

Hej, hoppas ni kan hjälpa mig svara på några frågor.

Min pojkvän har inget uppehållstillstånd och vi undrar hur vi kan göra för att han ska få det?

Vi har varit tillsammans i snart 7 månader och har planer på att gifta oss och skaffa barn.

Är osäker på om man kan/vågar kontakta Migrationsverket om dessa frågor utan att dem på nåt sätt kan utvisa honom och om han kan skriva sig på min adress utan problem då vi har varit sambos ca. ett halvår?

Han har haft arbetstillstånd i Sverige och har även svenskt personnummer.

Arbetstillståndet blev indraget pga. regler som han tyvärr inte visste om. Han åkte då hem till sitt hemland och är nu tillbaka sedan förra året.

Hur kan vi gå tillväga?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förutsättningar för uppehållstillstånd för blivande anhöriga

Eftersom att ni är ett par, sambor och planerar att gifta er borde din pojkvän ansöka om uppehållstillstånd för blivande anhörig. Uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige (utlänningslagen 5:3 a punkt 1). Vid bedömningen för uppehållstillståndet ska följande beaktas.

1. Förhållandet ska framstå som seriöst. Med seriöst menas att förhållandet ska ha varat en viss tid och att paret ska ha träffats i alla fall i en viss utsträckning. Paret ska ha god kännedom om varandra och kunna kommunicera på ett gemensamt språk. Om paret väntar barn tillsammans talar det ytterligare för att förhållandet är av seriöst slag.

2. Om den som ansöker om uppehållstillstånd har gjort sig skyldig till brottslighet eller brottslighet i förening med annan misskötsamhet. Det beaktas också om utlänningen eller utlänningens barn kan antas bli utsatt för våld av anknytningspersonen (personen som redan bor i Sverige) (utlänningslagen 5:17 stycke 1).

3. Försörjningskrav. Det krävs att anknytningspersonen kan försörja sig och har en bostad som är av tillräcklig storlek och standard för både sig själv och för utlänningen (utlänningslagen 5:3 b).

Läs mer om hur hur ni ansöker om uppehållstillstånd för blivande anhörig här.

Som jag förstår det vistas din pojkvän sedan ett år tillbaka här i Sverige utan uppehållstillstånd och utan arbetstillstånd. Ansökan om uppehållstillstånd för blivande anhörig ska göras från hemlandet eller ett land där personen har tillstånd att bo. Om ni således folkbokför honom på din hemadress finns det risk för ett avslag på grund av att ansökan i hans fall måste göras från ett annat land än Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har några ytterligare funderingar.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare