FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/11/2013

Förutsättningar för tilldelning av offentlig försvarare m.m.

Jag är kallad till rättegång men blev nekad att få ha advokat. Vad ligger straffskalan på då? Hur höga straff kan tilldelas när man ej får ha offentlig försvarare? Kan man bli åtalad för stöld när man ej tagit föremålen med sej från brottsplatsen?

Lawline svarar

Hej,

För att en misstänkt ska få en offentlig försvarare tilldelad krävs att brottet personen är misstänkt för ger högre straff än fängelse i 6 månader. Även om brottet ger lindrigare straff  än fängelse i 6 månader kan offentlig försvarare tilldelas den misstänkte om denne är i behov av offentlig försvarare med  hänsyn till utredningen av brottet. Om den finns risk att domstolen kommer döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom, eller om det annars finns särskilda skälv kan även offentlig försvarare tilldelas den misstänkte (se 21 kapitlet 3a§ Rättegångsbalken).

Av detta följer alltså att straffet blir lindrigare än 6 månaders fängelse om ingen offentlig försvarare tilldelats.

För att en misstänkt ska kunna bli åtalad för stöld krävs att åklagaren anser att tillräckliga skäl finns för att domstolen ska kunna meddela en fällande dom (se 20 kapitlet 6§ Rättegångsbalken). För en fällande som krävs att domstolen anser att åklagaren styrkt att den åtalade olovligen tagit något som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det (se 8 kapitlet 1§ Brottsbalken). "Uppsåt att tillägna sig det" är ett så kallat överskjutande uppsåtsrekvisit, vilket innebär att själva tillägnelsen inte behöver vara uppfylld i handlingsväg för att brottet ska vara ett faktum. Det är exempelvis tillräckligt att en person blir tagen på bar gärning i en affär när denne är på väg att lägga varor i jackfickan, för att personen ska anses ha begått brottet stöld.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare