Förutsättningar för svenskt medborgarskap

Hej, jag har tidigare bott i Sverige, 1988 -2008 och har tre svenska barn. Jag är brittisk medborgare och hade permanent uppehållstillstånd att bo och arbeta i Sverige. Nu vill jag flytta tillbaks då mina barn har börjat stadga sig. Finns det några juridiska möjligheter att bli svensk medborgare tidigare än efter 5 års boende? Det är nämligen så att jag jobbade tidigare som kriminalvårdare på en kategori 2 anstalt, men under tiden jag varit borta har de ändrat reglarna och nu måste man vara svensk medborgare för att göra det. Just nu jobbar jag som civilanställd i polisens lednings central i det landskapet jag bor i, i England, och tyvärr måste jag också bli svensk medborgare för att kunna göra detta jobb i Sverige. Alla förslag till svar emottages tacksamt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om svenskt medborgarskap finns framförallt i lagen om svenskt medborgarskap. Det är bestämmelserna i denna lag som jag kommer att behandla i fortsättningen.

Förutsättningar för svenskt medborgarskap
De förutsättningar för att förvärva svenskt medborgarskap i ditt fall finns i 11 §. Den som ansöker ska ha styrkt sin identitet, fyllt arton år, ha permanent uppehållstillstånd i Sverige och ha hemvist i Sverige under en viss tid och ha haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt.

Av dessa förutsättningar är det främst att ha permanent uppehållstillstånd och att ha hemvist i Sverige under en viss tid som innebär problem för dig. Jag tolkar din fråga som om du främst undrar över längden för hemvist i Sverige och kommer därför fokusera på den punkten. Enligt bestämmelsen måste du ha haft hemvist i Sverige i fem år. Det innebär att om du inte har bott i Sverige de senaste fem åren uppfyller du inte detta kriterium och kan inte beviljas svenskt medborgarskap.

I 12 § finns en möjlighet att beviljas medborgarskap trots att alla förutsättningar inte är uppfyllda. I ditt fall skulle det i så fall vara punkt 3 i bestämmelsen som ger möjlighet till att beviljas svenskt medborgarskap om det annars föreligger särskilda skäl för det. I denna bedömning går det att ta hänsyn till den sökandes personliga förhållande. Till exempel har det ibland ansetts att finnas särskilda skäl för att ge dispens från hemvistkravet om den sökande har barn som är svenska medborgare. Men det här är som sagt en bedömningsfråga.

Sammanfattning
I dagsläget uppfyller du inte förutsättningarna för svenskt medborgarskap. Du verkar inte ha permanens uppehållstillstånd idag och du har inte bott i Sverige tillräckligt länge. Det finns en viss möjlighet att beviljas svenskt medborgarskap trots att förutsättningar inte uppfylls men i så fall måste det finnas särskilda skäl.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare