Förutsättningar för att få sitt körkort idraget

Hej, jag gick med några kompisar och blev stoppad av polisen och de tog urinprov, jag är säker att det kommer visa positiv för cannabis och jag undrar om detta kan påverka mitt körkortstillstånd. Jag har även tidigare i 2019 blivit dömd för olovlig körning men då var jag under 18.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ditt körkort kan bli indraget på grund av att ett urinprov visar att du är positiv för cannabis.

Förutsättningarna för att ett körkort ska återkallas framgår av 5 kap. 3 § körkortslagen. I regel krävs att du har begått ett trafikrelaterat brott för att körkortet ska dras in. Som exempel kan särskilt nämnas drograttfylleri, det vill säga att du kört bil under påverkan av narkotika. Med beaktande av din bakgrundsinformation framstår det som att du inte blivit stoppad av polisen när du kört bil utan enbart då du varit ute med några kompisar. Under sådana förutsättningar finns det ingen risk för att ditt körkortstillstånd påverkas av cannabisbruket. Om urinprovet som du lämnat visar sig vara positivt kan du dock dömas för ringa narkotikabrott enligt 2 § narkotikastrafflagen. Straffet för brottet är böter eller fängelse i högst sex månader. I ditt fall är det mest sannolikt att du döms till dagsböter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Aglaia PavlovaRådgivare