Förundersökning och sekretess

Hej.

För ungefär ett år sedan anmäldes jag för ett brott och togs in till förhör. En förundersökning påbörjades av åklagaren med fallet lades ner innan jag kom till rättegång i och med brist på bevis.

Jag har kontaktat polisen i hopp av att få ta del av förundersökningen som skrevs men de hävdar att den är sekretessbelagd. Problemet är att jag är tämligen säker att målsägande har ljugit i sina förhör och därför måste jag läsa förundersökningen men polisen lyssnar inte på det. Har jag som tidigare tilltalad rätt att ta del av FUPen i och med mina misstankar?

Tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkat din fråga rätt vill du veta huruvida om du har rätt att ta del av en förundersökning.

Vad säger lagen?

Som huvudregel gäller i Sverige att alla medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar. Detta följer av 2 kap. 1 § Tryckfrihetsförordningen (TF), som är en av våra grundlagar. Av 2 kap. 2 § TF framgår dock att rätten att ta del av offentliga handlingar kan begränsas i vissa specifika fall. Några exempel på dessa är för att skydda enskildas personliga eller ekonomiska intressen eller för att förebygga brott.

En av de lagar som begränsar rätten att få ta del av offentliga handlingar är Offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Denna lag innehåller bestämmelser som reglerar polisens möjligheter att inte lämna ut vissa uppgifter med hänsyn till just sekretess. Enligt 18:1 OSL gäller till exempel att polisen får sekretessbelägga uppgifter om syftet är att förebygga brott. Denna sekretessregel är till för att skydda polisens arbete.

I 35:1 OSL finns en bestämmelse som innebär att sekretess i en förundersökning kan råda för de uppgifter som om de röjdes kan innebära skada för en enskild person eller dennes ekonomiska förhållande.

Bedömningen i ditt fall

Som redogjorts för ovan är utgångspunkten att att alla svenska medborgare har rätt till att ta del av offentliga handlingar, till exempel förundersökningar. Vissa uppgifter i dessa förundersökningar kan dock vara sekretessbelagda, vilket innebär att du inte kan ta del av dessa. Vad polisen gjort för bedömningar angående sekretess i detta fall kan jag inte svara på då jag inte känner till omständigheterna. Den del av förundersökningen som inte är sekretessbelagd ska du däremot ha rätt att få ut från polisen.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare