Förtur vid tvångsförsäljning av samägd fastighet

Tre syskon ska sälja en fastighet de äger tillsammans. 2 systrar och en bror. Brodern har bott där i hela sitt liv. Alla tre är i 80-årsåldern. En syster och bror vill sälja till ett kusinbarn. Den andra systern vill köpa fastigheten.

Förmodligen kommer de aldrig överens.

Vilka möjligheter har systern som vill köpa att enligt lag få stöd för sitt köp.

Vilka möjligheter har de två övriga syskonen att få stöd i lag för att få sälja till kusinbarnet.

Har någon av dem förtur?

Hälsningar Carin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har funderingar kring vad som gäller vid tvångsförsäljning av samägd fastighet. Jag utgår från att det inte finns något avtal mellan syskonen ang. ev. försäljning. I så fall blir bestämmelser i lag om samäganderätt tillämpliga.

Enligt 6 § i lag om samäganderätt framgår att en delägare kan kräva att den samägda egendomen ska säljas på offentlig auktion för gemensam räkning. Detta gäller alltså oavsett om det råder samsyn på försäljning mellan delägarna eller inte. Övriga delägare kan inte förhindra att en auktion genomförs, såvida någon kan hävda synnerliga skäl. Exempel på sådana synnerliga skäl kan vara att barn bor på fastigheten som går i skolan i närområdet. Men enligt praxis ställs det i vrigt höga krav på att synnerliga skäl kan åberopas för att förhindra försäljning.

Delägare har inte rätt till förtur

Ansökan om tvångsförsäljning lämnas in till tingsrätten. Enligt praxis är förköpsrätt för delägare inte tillåtet för övriga delägare. Övriga delägare, har precis som andra intressenter, samma möjlighet att lägga bud på fastigheten vid den offentliga auktionen. Undantag från detta är dock om fastigheten har överlåtits genom gåva eller testamente där sådan förköpsrätt regleras.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare