Fortsatt uppehållstillstånd trots att den ursprungliga anknytningen (förhållandet) upphört?

Hej! Vilka är undantagen från huvudregeln att utlänningen ska lämna riket om förhållandet upphör inom de två åren. Alltså, vilka är undantagen att personens uppehållstillstånd inte återkallas? Finns det några specifika rättsfall eller doktrin som stödjer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fortsatt uppehållstillstånd trots att förhållandet upphört?

Jag antar att din fråga syftar på 5 kap. 16 § andra stycket utlänningslagen. Enligt denna bestämmelse får en utlänning som har haft ett tidsbegränsat uppehållstillstånd pga. anknytning under 2 år ges ett permanent uppehållstillstånd. Huvudregeln är att förhållandet kvarstår. Möjlighet till fortsatt uppehållstillstånd finns dock även om förhållandet upphört, nämligen om utlänningen har särskild anknytning till Sverige, förhållandet har upphört främst pga. att utlänningen eller dennes barn, i förhållandet, utsatts för våld eller allvarlig kränkning av sin frihet eller frid, eller andra starka skäl talar för att utlänningen ska ges fortsatt uppehållstillstånd (5 kap. 16 § tredje stycket utlänningslagen). Jag kommer gå igenom alla dessa tre nedan, så att du får en klarare bild. Informationen kommer från lagkommentarer till 15 kap. 16 § (Ingela Fridström, Karnov) samt rättsfall.

1. Särskild anknytning till Sverige

En sådan anknytning kan föreligga om utlänningen t.ex. kommit in på den svenska arbetsmarknaden. Vid bedömningen ska det göras en samlad bedömning av alla omständigheter i ärenden göras, där det t.ex. också vägs in hur länge personen vistats i Sverige. Ett exemplifierande rättsfall är MIG 2012:21, där en kvinna som hade tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av anknytning efter sin skilsmässa beviljades fortsatt uppehållstillstånd därför att hon, bl.a. genom egen företagsverksamhet, fått en särskild anknytning till Sverige.

2. Utsatt för våld eller allvarlig kränkning

Hänsyn ska tas till under vilka omständigheter övergreppet ägt rum, hur allvarligt det varit och om det rört sig om en enstaka episod eller upprepade övergrepp samt hur länge förhållandet har varat. Uppehållstillstånd ska i regel ges i de fall där det görs sannolikt att personen eller dennes barn utsatts för övergrepp av allvarlig art under sammanboendet och att förhållandet upphört främst på grund av detta. Det ska röra sig om ett seriöst förhållande som inte varit helt kortvarigt.

3. Andra starka skäl för fortsatt uppehållstillstånd

Detta sista undantag är ganska oklart. Här är det främst fråga om olika former av humanitära skäl, som att personen riskerar att bli socialt utstött vid ett återvändande eller att sökanden är allvarligt sjuk eller handikappad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare