Fortkörningsbot och svenskt medborgarskap?

Hej jag har ansökt om svenskt medborgarskap i 14 juli 2018, den 11 december blev jag av med körkortet pga fortkörning. Jag körde 83km/h på en 50-väg och fick därför en fortkörningsbot på 4000kr och jag kunde ta om körkortet en månad efter. Kommer detta kunna påverka min ansökan till medborgarskap? Det har tagit lång tid kan de ha något med min förtkörning att göra?

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det snabba svaret är nej, det kan påverka din ansökan om svenskt medborgarskap. Kraven för att beviljas svensk medborgarskap framgår av 11 § medborgarskapslagen.En utlänning kan bli svensk medborgare, om han/hon har:

1. styrkt sin identitet (normalt genom pass eller annan godtagbar identitetshandling),

2. permanent uppehållstillstånd i Sverige,

3. bott i Sverige under viss tid (i detta fall 5 år), och

4. levt ett skötsamt liv i Sverige och kan förväntas fortsätta på detta vis.

Tidigare kriminalitet kan påverka bedömning av punkt 4. Om man har begått ett brott som har lett till dagsböter, villkorlig dom, skyddstillsyn eller fängelse så kan man behöva vänta en viss tid innan man kan beviljas svenskt medborgarskap, så kallad karenstid. Karenstiderna är dock endast riktlinjer för om sökanden levt ett skötsamt liv i Sverige och kan underskridas t.ex. vid vissa oaktsamhetsbrott där risken för återfall är mycket låg. På motsvarande sätt kan en längre karenstid tillämpas vid upprepad brottslighet.

I ditt fall så har du endast fått en bot, och så länge din fortkörningsbot inte anses så pass allvarlig att den leder till åtal och dagsböter så bör det inte påverka dina möjligheter att få svenskt medborgarskap (förutsatt att du har betalat boten samt uppfyller resterande krav).

Lycka till!

Hanna KanonRådgivare