FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/08/2013

Förtida uppsägning av avtal på bestämd tid

Hej. Jag tecknade ett abonnemang med Viasat (tv) i 24 månader. Nu när jag ska flytta så kan dom inte flytta abonnemanget till min nya lägenhet pga att det är ett comhem hus. Jag säger att om dom inte kan erbjuda mig tjänsten som jag ska betala i 24 månader så borde den brytas. Dom säger att inget kan göras, men efter en massa om & men så går dom med på 1500kr så bryter vi kontraktet, gör jag rätt i att betala, eller har jag andra rättigheter? Tack på förhand! Mvh/Jared

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar det som om du har ingått detta avtal i egenskap av privatperson. Detta innebär att konsumenttjänstlagen (KTjL) ska tillämpas. Dock finns i denna lag inte några möjligheter att häva ett ingånget avtal i förtid om inte näringsidkaren (i detta fall Viasat) har begått någon form av avtalsbrott eller om det är fel i tjänsten.

Det innebär att man får tillämpa allmänna avtalsrättsliga principer, vilka stadgar att avtal som huvudregel ska hållas. I detta fall tycks ni ha ingått ett avtal på bestämd tid, 24 månader, utan några möjligheter för dig att säga upp avtalet i förtid utan giltig grund. Flytt till en ny bostad där tjänsten inte kan levereras torde inte anses vara en sådan giltig grund för att avtalet ska kunna sägas upp. På grund av detta har alltså Viasat rätt att kräva att avtalet fullföljs, vilket innebär att de har rätt att utkräva resterande betalningar. De har i sådana fall möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Det är möjligt att det skulle gå att hävda att avtalsvillkoret är oskäligt, i enlighet med 36 § lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen). Dock är det fråga om ett sedvanligt avtal, varför det är svårt att hävda att det skulle anses vara oskäligt.

På grund av detta är det troligen så att du inte har några möjligheter att komma ur avtalet innan avtalstiden har löpt ut, annat än om den som flyttar in i lägenheten efter dig är intresserad av att överta abonnemanget.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare