Fört över pengar till fel bankkonto

Hej!

Jag har råkat föra över pengar till ett konto som inte är mitt.

Jag har meddelat banken om detta och dom har skickat ut ett brev till den som står som ägare på konto där dom förklarar att en fel insättning har skett och att denna ska föra över pengarna till rätt konto (mitt konto) eller ta kontakt med banken så dom hjälper till.

Vad händer om personen i fråga inte för över mina pengar, som hamnat på dennes konto av misstag?

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om personen använder pengarna gör denne sig skyldig till brottet olovligt förfogande enligt 10 kap 4§ Brottsbalken (BrB) då personen fått pengar i sin besittning som inte tillhör denne. Då personen använder pengarna frånhänder denne dig pengarna och gör sig då skyldig till brottet. För att göra sig skyldig till brottet krävs dock att personen haft uppsåt till alla brottsrekvisit det vill säga uppsåt till att personen använt pengar som inte är dennes. Det krävs alltså att personen varit i god tro för att det inte ska ses som ett brott om denne använder pengarna. För att vara i god tro krävs att personen varken insåg eller borde ha insett att pengarna inte var hans, sådana situationer är dock ovanliga. Troligen kommer ju dock allt lösa sig med bankens hjälp!

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare