FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/06/2014

Försvunnet orginalkontrakt, fråga om kopias giltighet

Till vederbörande, Har ett konsultavtal med ett företag/person, originalkontraktet har försvunnit. Har en mailkopia som är påskriven, gäller den?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsultavtal, dvs avtal mellan två näringsidkare om utförandet av tjänster, regleras inte av någon särskild lag men bestämmelserna i avtalslagen och allmänna avtalsrättsliga principer gäller. Av avtalslagen 1§ följer att ett avtal inte måste uppfylla några särskilda formkrav för att vara giltigt så länge inte sådana krav ställts upp i lag.

Avseende konsultavtal finns inga särskilda krav utan så kallad avtalsfrihet råder. Det innebär bland annat att parterna fritt kan välja vilken form de ger sitt avtal, det kan exempelvis ingås via mail. Vidare är muntliga avtal lika giltiga som skriftliga och ett avtal i skriftlig form är med andra ord bara ett bevis på den överenskommelse som parterna träffat och inte i sig avgörande för att de ska anses bundna av den. För att undvika framtida meningsskiljaktigheter om vad som gäller mellan parterna är dock förstås ett klart och tydligt skriftligt avtal överlägset en muntlig överenskommelse där risk finns att ord ställs mot ord. På samma vis är ett kontrakt i original ett bättre bevis på att ett avtal existerar än vad en kopia är.

Kort sagt påverkas inte avtalets giltighet av att du endast har en mailkopia kvar men då en kopia generellt har ett lägre bevisvärde är ett original alltid att föredra. Ett konsultavtal reglerar vanligen många viktiga aspekter så som ersättning, skattebetalningsansvar och tvistelösning. Om en tvist skulle uppstå riskerar du att hamna i en situation där motparten ifrågasätter varför orginalet inte kan visas upp. Det är den som hävdar att ett avtal föreligger eller att det har ett särskilt innehåll som måste bevisa sina påståenden och därför är ett original som sagt bra att ha. Sammanfattningsvis vill jag därför ge dig rådet att ni för säkerhets skull skriver ett nytt avtal så att du har en version i original.

Lawline RådgivareRådgivare