Förstörelse av uppgifter i patientjournal

Hej. Jag har under lång tid (1år) försökt att få till ett möte med psykiatrin för att reda ut direkta felaktigheter och förtal i min journal.

Jag vill även ta upp hur alla dessa diagnoser som bara har ploppat upp i min journal utan min medverkan eller utredning har gjorts. Ett 10-tals diagnoser. Den enda diagnos som jag vet om är min ADHD diagnos som tog 6 månader att utreda år 2003. Jag har har tagit hjälp av patientnämden för att få till detta mötet men både min läkare och verksamhetschefen vill inte imötekomma mig detta. Patientnämden har försökt 2 gånger men nej. Det svar jag har fått är det råder valfrihet här i landet så om jag inte accepterar det som står i mina journaler och vad läkaren har bestämt så kan jag söka vård i ett annat landsting. Allt detta stå i brev och även i min journal. Jag har därför blivit tvingat att spärra min journal. Har jag inga rättigheter någonstans?? Vad säger patientlagen, patientsäkerhetslagen, journallagen. Detta blir David mot Goliat. Vad kan jag göra??

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag påpeka att du som patient ska få information om ditt hälsotillstånd (Patientlagen 3 kap. 1§). Detta är ett krav som sjukvården ska uppfylla. Om en diagnos framkommer så ska du alltså alltid få information om denna.

Förstörelse av uppgifter i patientjournal

Om man önskar få en patientjournal helt eller delvis förstörd så kan man som patient ansöka om detta hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Förutsättningen för att förstörelse ska ske är enligt Patientdatalagen 8 kap. 4§ att:

> godtagbara skäl anförs för ansökan,

> patientjournalen eller den del av den som ansökan avser uppenbarligen inte behövs för patientens vård, och

> det från allmän synpunkt uppenbarligen inte finns skäl att bevara journalen.

Att det står "uppenbarligen" i lagtexten tyder på att möjligheten att få en patientjournal förstörd inte är särskilt stor. Myndigheten är restriktiv när det gäller förstörande av patientjournaler. Som godtagbara skäl accepteras uppgifter som inte har med vården av patienten att göra och som därför inte bör stå i journalen, dvs. uppgifter som är helt ovidkommande för vårdsituationen. Om journalen innehåller felaktig uppgift som avser vården av patienten, ska en sådan uppgift i första hand ändras i stället för att strykas.

Möjlighet att överklaga ett negativt beslut

Om man får avslag på sin ansökan till IVO så kan beslutet överklagas till allmän förvaltningsdomstol (Patientdatalagen 10 kap. 2§). Får man ett negativt beslut av IVO så ska det framgå av beslutet hur man går tillväga för att överklaga.

Anteckna en avvikande mening i patientjournalen

Ett alternativ om man inte får igenom en förstörelse av uppgifter är att anteckna en avvikande mening. Som patient har man alltid rätt att få antecknat i journalen att man har en avvikande uppfattning om det som står (Patientdatalagen 3 kap. 8§). Det är fullt tillräckligt att det framgår att man som patient har en avvikande uppfattning. Om det inte själv önskas så behöver man således inte redovisa vilken uppfattning man har.

Hoppas du har fått ett svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare