FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2019

Försörjningsplikt under betänketid när partnern hittat ny namn?

Jag och min fru ska skiljas, betänketid löper ut i slutet av maj. Hon har redan nu hittat en ny och flyttat in hos denne. Hon har ingen inkomst pga. långvarigt strul med FK och AF. Vad gäller beträffande försörjningsplikt när hon flyttat ut från mig och in till en ny man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga handlar om underhåll mellan makar och bestämmelser om detta hittas i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Underhållsskyldigheten
Under betänketiden är ni båda gifta och ni båda ska bidra för att personliga behov tillgodoses (6 kap 1 § ÄktB). Om ni inte bor tillsammans kan denna underhållsskyldighet uppfyllas genom underhållsbidrag (6 kap 6 § ÄktB).

Om du är skyldig att betala underhållsbidrag avgörs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Eftersom din fru inte har någon inkomst kan det bli aktuellt att du behöver betala underhållsbidrag. Det faktum att hon flyttat in med en ny man utgör inte i sig en omständighet som gör dig fri från underhållsskyldighet. Om din fru skulle ansöka om underhållsbidrag hade du enligt min bedömning varit skyldig att betala för detta efter förmåga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare