FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/02/2014

Försörjningsplikt åt 19-årig son?

Min son är 19 år fyllda och går sista terminen på treårig gymnasial utbildning. Sedan juni 2013 bor han i egen lägenhet, eget förstahandskontrakt och är folkbokförd på den adressen. Han har bott och varit folkbokförd hos pappan innan. Försäkringskassans underhåll upphörde vid flytten till eget. Nu delar pappan och jag på hyra/hushållsel för sonen. Vad gäller när han nu slutar skolan? Upphör min betalningsplikt? Värsta scenariot...om han inte hittar jobb över sommaren...vem vänder han sig till då? Socialstyrelsen slussar väl tillbaka försörjningen på oss föräldrar? Vill ha klarhet i detta då pappan bråkar mycket om pengar. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En förälders lagstadgade försörjningsplikt regleras i 7 kap. föräldrabalken (FB) se här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/#K7.

Enligt 7 kap. 1 § 2 st. FB är föräldrarna underhållsskyldiga för barnet till dess att barnet fyller 18 år, dock finns ett undantag om barnet studerar på grundskole- eller gymnasienivå då försörjningsplikten sträcker sig till ungdomen är klar med skolan, dock längst till och med ungdomens 21-årsdag. Förutsatt att din son är klar med gymnasiet nu till sommaren har du ingen skyldighet att försörja honom utan då räknas han som en vuxen som själv får ordna med sin försörjning på samma sätt som alla andra.

Med vänliga hälsningar

Rådgivare