Försörjningskravet och storlek på bostad

Hej!

Jag har en fråga angående försörjningskravet när jag som anknytningsperson vill att min blivande man ska flytta till mig i Sverige. Jag är själv svensk medborgare. Vad skulle hända i den situationen att vi har ett gemensamt barn men bostaden inte är tillräckligt stor enligt bostadskravet? Vad jag förstår av informationen på migrationsverkets hemsida, är minst en tvåa nödvändig för att uppfylla bostadskravet om man har barn. Men det jag inte förstår är om detta krav på storleken av bostaden gäller bara om det är barnet som ansöker om uppehållstillstånd också eller det gäller trots att barnet automatiskt har svenskt medborgarskap redan. Gäller kravet på storleken av bostaden trots att det är en bebis som ska bo i den också? Vad händer om jag skulle bli gravid under handläggningstiden? Påverkas bedömningen av bostadskravet till att jag då måste ha en större bostad? Jag kommer att ha bostad och inkomst för att uppfylla försörjningskravet men jag är orolig för att storleken på bostaden inte kommer att vara tillräcklig eftersom jag inte har råd att köpa en tvåa än. Vi vill så gärna också ha barn tillsammans så snart som möjligt och vi vill inte vänta den helt orimliga tiden som det tar för migrationsverket att handlägga ärendet.

Jag hoppas att ni förstår min fråga och jag är tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att om du har en bostad som är tillräckligt stor uppfyller du försörjningskravet i 9 § lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (BegrL). Avseende bostadens storlek har Migrationsverket i en föreskrift om försörjningskravet förklarat följande: "Bostaden ska ha en skälig standard och vara av lämplig storlek för det antal personer som ska bo i den. En bostad för två vuxna utan barn ska ha minst ett rum och kök eller kokvrå. Om barn ska bo i bostaden ska den ha flera rum." Detta innebär att du i nuläget uppfyller försörjningskravet om du har en bostad med ett rum och kokvrå.

För det fall att du och din blivande man får barn tillsammans kan han söka uppehållstillstånd på anknytning till ert gemensamma barn och i så fall gäller inte försörjningskravet enligt 10 § första stycket BegrL. Med detta försvinner också problematiken i att ni inte har tillräckligt många rum när barnet är fött.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Har du fler funderingar får du gärna ställa en till.

Ludvig MontanRådgivare