Försörjningskravet och boende

När det gäller försörjningskravet vid ansökan om uppehållstillstånd så finns det viss info från migrationsverket som jag tycker är lite svår att förstå och skulle behöva hjälp med att tolka. Det står så här: " vid anhöriginvandring är det den person som bor i Sverige som ska uppfylla försörjningskravet oavsett på vilken grund uppehållstillståndet beviljas. Det utökade försörjningskravet innebär att personen boende i Sverige ska kunna försörja både sig själv och den sökande. I sådana fall kan även andra familjemedlemmars försörjningsförmåga räknas in vid bedömningen. Detsamma gäller om en annan medlem i kärnfamiljen än den till vilken anknytning åberopas står för bostaden i vilken familjen ska sammanbo".

Det är framförallt bostadsdelen som jag undrar över,

Tacksam för svar,

Daniel

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kort om boendekravet

Boendekravet innebär att anknytningspersonen förfogar över en bostad genom att han eller hon äger, hyr i första eller andra hand eller har en bostadsrätt. Anknytningspersonen måste kunna styrka sin bostadssituation skriftligt, genom exempelvis ett hyresavtal eller intyg från bostadsrättsföreningen. Bostaden ska ha en skälig standard och vara lämplig för det antal personer som ska bo i den. Till exempel bör en bostad för 2 vuxna utan barn avse minst 1 rum och kök/kokvrå (MIGRFS 02/2017).

Skrivelsen som du hänvisar till

Skrivelsen du hänvisar till avser följande situation. Om det är en släkting som inte tillhör kärnfamiljen som förfogar över bostaden där den uppehållssökande och anknytningspersonen ska bo, innebär det normalt att anknytningspersonen inte anses ha någon bostad i den mening som krävs för att uppnå boendekravet. Detta beror på att den som bor inneboende hos någon annan inte kan anses förfoga över en lämplig bostad så som det anses i lagens mening (SR 03/17 sida 11).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare