Försörjningskrav vid arbetslöshet

Hej!

Jag är svensk medborgare och har en pojkvän som bor i Kosovo. Vi kollar på möjligheterna med att få hit honom till Sverige så fort som möjligt men det är ganska svårt då jag inte kan hitta ett jobb. Jag har jobbat tidigare och kan få arbetslösersättning, dock tror jag inte mer än 10 000 kr per månad. Skulle migrationsverket utöver detta, acceptera att jag jobbar regelbundet som timvikarie? I förutsättningen att jag kan visa detta. Då det är stor konkurrans i arbetsmarknaden så vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Finns det någon annan möjlighet ifall dem inte skulle godkänna min inkomst som jag nämnde tidigare? En annan tanke, kanske inte den bästa, var ifall han hittade något vis att komma hit till Sverige själv, skulle jag då också omfattas av försörjningskrav?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag tolkar din fråga rätt så förstår jag det som att du och din pojkvän har för avsikt att bo tillsammans om han kommer till Sverige. I så fall finns regler om detta i 5 kap. 3a§ i utlänningslagen, som säger att uppehållstillstånd får ges en utlänning som har för avsikt att inleda samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige och om förhållandet framstår som seriöst.

Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig om ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket framgår det att för att få uppehållstillstånd (på grund av att man planerar att bli sambo) beviljat krävs det att anknytningspersonen kan försörja sig själv och utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för sig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din pojkvän, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls.
Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis arbetslöshetsersättning i ditt fall. Hur mycket inkomst man måste få för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är, men om man utgår från att ni två sammanbor utan barn är normalbeloppet 7820 kronor för ett sammanlevande par efter avdragen boendekostnad. Detta förutsätter alltså att du kan visa att inkomsten är både regelbunden och uppfyller försörjningskravet. Både arbetslöshetsersättning och lön från timvikarie faller alltså in under arbetsrelaterad inkomst.
Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum.

Eftersom regeln i 5:3a § enbart ger en möjlighet till uppehållstillstånd kan det därför inte garanteras att din pojkvän får uppehållstillstånd även fast du uppfyller försörjningskravet. Det kan därför vara relevant att titta på andra möjligheter för uppehållstillstånd. Han kan komma hit "själv" som du säger genom att söka uppehållstillstånd för arbete, studier eller bedriva näringsverksamhet exempelvis, detta kan du hitta i 5 kap. 10§ utlänningslagen. På så sätt kan han få tillfälligt uppehållstillstånd på eget sätt och därför är inte försörjningskravet relevant om han söker själv.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare