Försörjningskrav vid ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning

Hej!

Min man bor i Kosovo och han har ansökt ankytning till mig sedan 3 år. Han har fått först avslag från migrationsverket på grun av jag hade ingen lön utan bara CSN. Efter det så har vi skickat överklagan och jag har hittat ett privat jobb i en butik. Domstolen återvisade änendet igen till migrationsverket för fortsatt provning. De avslog igen det eftersom min arbetsgivare hade skrivit några lånespecifikationer fel osv så de litade inte på mig. Vi gjorde överklagan igen och Nu jobbar jag fortfarande i samma butik men i deltid(50%) och jag har fått ett nytt jobb på burger king i deltid (50%) men problemet är att inkomsten hamnar på 7593kr efter jag betalar hyran medan försörjningskravets normal belopp är 8133kr. Jag har försökt så mycket och har gjort allt att han ska kunna komma till mig men nu är jag så rädd att de ska avslo den igen. Vad kan jag göra mer?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör försörjningskravet vid uppehållstillstånd på grund av anknytning. För att din man ska få beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning behöver du som anknytningsperson kunna försörja dig och din man samt ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er båda (9 § Begränsningslagen). Försörjningskravet är uppfyllt om din lön efter avdrag för preliminär skatt uppgår till förbehållsbeloppet vi utmätning av lön (1 § förordningen (2016:850) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige samt 7:5 Utsökningsbalken). Ersättning från arbetslöshetsförsäkring eller annan liknande arbetsrelaterad ersättning jämställs med lön. Kravet är också uppfyllt om du har en förmögenhet som ni båda kan försörja er på.

Uppfyller du inte de uppställda kraven för försörjning kommer den aktuella ansökan med största sannolikhet att avslås, om du inte på något vis kan höja din inkomst så att inkomsten överstiger beloppet för försörjningskravet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare