Försörjningskrav vid anknytningsansökan

Jag (svensk medborgare) och min man (brasiliansk medborgare) är bosatta i Brasilien sedan 2011 och gifta både i Sverige och här sedan sju år tillbaka. Vi har ett gemensamt barn (som har både brasilianskt och svenskt pass) och vi vill nu flytta till Sverige. Jag har försökt tolka reglerna om att ansöka om uppehållstillstånd med grund av anknytningsperson men det verkar luddigt.

Behöver jag eller behöver jag inte ha ett jobb och bostad i Sverige innan min man kan ansöka om uppehållstillstånd? Jag bor ju fortfarande i Brasilien (tillsammans med man och barn) och vill helst inte flytta ensam med vår dotter till Sverige utan flytta tillsammans hela familjen.

Är jag eller är jag inte undantagen från försörjnings- och bostadskravet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Så som jag ser det finns det två olika alternativ för er och jag kommer redovisa för de här nedanför.

Anknytningsansökan via giftermål
Om jag tolkar din fråga rätt så är ni gifta och vill söka uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § Utlänningslagen. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din man, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls. Eftersom du har barn är det viktigt att du även kan försörja barnet samt har en tillräckligt stor bostad så det räcker för hela familjen.

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön eller arbetslöshetsersättning. Hur mycket inkomst man måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är.
För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad.
Vad gäller barnet beror det på barnets ålder. Ett normalbelopp för ett barn mellan 0-6 år är 2554 kr och för ett barn som är 7 år eller äldre är normalbeloppet 2940 kr.

Sedan får du alltså lägga ihop normalbeloppet för barnet med normalbeloppet för två makar för att få fram totalbeloppet. Denna summan är alltså försörjningskravet och innebär att du måste ha inkomster som täcker dessa kostnaderna.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Eftersom ni har ett barn måste det finnas ytterligare ett rum.

Anknytningsansökan via barnet
Det finns en annan möjlighet för din man att ansöka om uppehållstillstånd. Denna möjligheten gör att han kan ansöka anknytning till ert gemensamma barn och inte till dig. Vid anknytningsansökan till barnet finns det inget krav på varken försörjning eller bostad.
Enligt lagen i 5 kap. 3a§ UtlL får uppehållstillstånd ges till pappan om han ansöker om anknytning till barnet. Det som krävs enligt denna bestämmelsen är att barnet ska vara bosatt i Sverige. Observera att det står i lagen att utlänningen som söker anknytning till sitt barn ska vara förälder och vårdnadshavare samt sammanbo med barnet, för att uppehållstillstånd ska ges. Det viktiga i lagen är alltså att barnet som han ansöker anknytning till är bosatt i Sverige.
Detta innebär dock att du ändå måste flytta med barnet utan din man i början. Detta för att barnet ska kunna anses vara bosatt i Sverige. Om barnet inte är bosatt i Sverige kan inte anknytningsansökan göras.

Måste du flytta ensam till Sverige med din dotter?
Som huvudregel kan inte din man följa med er till Sverige direkt eftersom att man som huvudregel ska ansöka om uppehållstillstånd innan man reser in i Sverige enligt 5 kap. 18 § UtlL.
Om han söker anknytning till dig krävs det att du har både försörjning och bostad i Sverige. Om han istället söker anknytning till barnet krävs det att barnet anses bosatt i Sverige. Detta betyder alltså att som huvudregel kan han inte ansöka om anknytning förrän ni har flyttat till Sverige.
Det finns dock undantag då personen redan befinner sig i Sverige och kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige. Det krävs då att personen är förälder och vårdnadshavare till barnet som är svensk medborgare, och övriga förutsättningar för uppehållstillstånd ska då även vara uppfyllda. Det krävs även att det inte ska vara rimligt att din man reser tillbaka till sitt hemland för att ansöka där. Detta är en bedömning som migrationsverket gör i det enskilda fallet och det är därför svårt för mig att bedöma om detta hade funkat i ert fall. Men huvudregeln är alltså att han måste ansöka om uppehållstillstånd innan han reser in till Sverige.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare