Försörjningskrav vid anhöriginvandring

Hej! Jag har eb fråga angående försörjningskrav vid anhöriginvandring. Min flickvän har ansökt om uppehållstillstånd för att kunna leva med mig i Sverige och det jag undrar är om jag behöver visa att jag klarar av att försörja oss båda med kontoutdrag eller anställningsbevis? Om kontoutdrag behövs så undrar jag för hur lång tid bakåt i tiden och om dem kollar hur mkt jag har spenderat och på vad eller om det bara är inkomsten som undersöks? Mvh, Daniel.

Lawline svarar

Hej Daniel, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid anhöriginvandring finns ett försörjningskrav som innebär att du som anknytningsperson måste kunna försörja dig själv och din familj som önskar flytta till Sverige. Du måste även ha en tillräckligt stor bostad av tillräcklig standard som ni kan sammanbo i.

Försörjningskravet ställer krav på att du kan visa upp en regelbunden arbetsrelaterad inkomst. Här räknas bland annat lön från arbete, arbetslöshetsersättning, sjukpenning eller inkomstgrundad pension. Har du en tillräckligt stor förmögenhet som kan försörja sig och din flickvän kan även detta uppfylla kravet.

Hur stor inkomst du måste ha beror på hur stor familj som ansökt om anhöriginvandring, samt hur hög boendekostnad du har. Regeln är att du efter avdragen bostadskostnad måste ha kvar ett belopp motsvarande ett normalbelopp. För 2017 är detta normalbelopp 7820 kronor för sammanlevande sambos. Detta är alltså summan du måste ha kvar efter du betalat din hyra för att du ska anses uppfylla försörjningskravet.

Jag kan tyvärr inte svara på exakt vilka dokument Migrationsverket kommer kräva som bevis på din inkomst. Det är däremot inte vad du spenderar pengar på som avgör om du uppfyller försörjningskravet, det är din totala inkomst.

Om du vill läsa mer om försörjningskravet och kravet på lämplig bostad kan du hitta information på Migrationsverkets hemsida, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare