Försörjningskrav vid anhöriginvandring

Min partner har ansökt om ett uppehållstillstånd för att flytta till blivande Sambo men fått avslag pga att jag inte kan uppfylla de temporära försörjningskrav vid anhöriginvandring då jag är sjukskriven och tar emot ekonomiskt bistånd på obestämd tid (bostadskraven är mötta).

Hur kan vi i en överklagan åberopa ett undantag i försörjningskravet då jag inte har någon möjlighet att möta detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att ni har fått avslag. Tyvärr finns det ingen möjlighet att ansöka om undantag från försörjningsskyldigheten med anledning av att du inte kan uppfylla kravet. Jag utgår ifrån att du får sjukpenning och detta räknas som en arbetsrelaterad inkomst och är därför relevant för bedömningen huruvida du uppfyller försörjningskravet eller inte. Utöver detta kan du uppfylla försörjningskravet om du har en tillräckligt stor förmögenhet. Har du tillräckligt med besparingar sen tidigare kan du alltså tack vare dina besparingar/din förmögenhet uppfylla försörjningskravet. Om du inte tidigare åberopade eventuella besparingar kan du göra det nu och då finns det en chans att er ansökan godkänns. Det är som du säger en temporär lag och om inget annat beslutas kommer lagen att upphöra att gälla i juli 2019.

Hoppas att det löser sig för er och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor. Har du följdfrågor så kan du skriva en kommentar på detta svar så ska jag svara så fort som möjligt.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare