Försörjningskrav och förmögenhet

Hey,

I have questions related to my wife's case. I have the power of attorney (fullmakt) since the beginning and it was me who submitted the application (on 31 January 2016) for my wife's residence permit. Unfortunately migration agency has rejected to give residence permit. The reason they have shown is that I do not meet the maintenance requirement. I had a job but when migration agency assessed the case I did not have that job. It is true that the amount of money I get from a-kassa is not sufficient to pay room-rent and for my livelihood. But I also submitted my bank savings which amounts to 48 thousand SEK, showing 6 months of transactions. But migration agency did not consider it. So my question is, why my bank savings are not considered? At least how much money should a person need to have to be considered as net assets? You can reply me in Swedish.

Best regards

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga situationen ni är i. Angående din fråga gäller följande.

Som du säger saknade du arbete när migrationsverket bedömde ditt fall och ansökan godkändes därför inte då du brustit i försörjningskravet. Det finns för migrationsverket, som du är ute efter enligt informationen i frågan, möjlighet att bortse från försörjningskravet.

Det som krävs då enligt migrationsverket är att du ska ha ”en tillräckligt stor förmögenhet som du och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva av”. Det framgår inget belopp här, men det som gäller är att du från pengarna (eller avkastningen därifrån) du har ska kunna försörja dig och din fru och leva utan ekonomiska problem på en överskådlig framtid. De gör då en bedömning av vilka utgifter ni har samt hur era personliga förhållanden ser ut. 48 000 kronor räcker tyvärr inte till detta.

Migrationsverket går inte ut med några belopp, just för att de ska kunna göra bedömningar från fall till fall. Du kan kontakta migrationsverket för att få mer klarhet i vilka belopp det rör sig om, men de brukar inte säga några konkreta siffror.

Tyvärr går det inte att ge några mer konkreta svar än såhär, då det inte finns några.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare