Försörjningskrav när anknytningspersonen är student

Hej!Jag är en svensk medborgare och är gift med min fru som kommer från Irak. Vi ansökte om uppehållstillstånd på grund av anknytning via webb ansökan på Migrationsverkets hemsida där jag har fått avslag på grund av ny lag som handlar om skärpta försörjningskrav på både regeringens hemsida och migrationsverkets hemsida. Det skärpta försörjningskravet innebär att den som är svensk medborgare ska kunna försörja sig själv och sin egen partner samt att man har en egen bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen. Det stod på regeringens och migrationsverkets hemsida att lagen ska trädas i kraft den 20 juli 2016. min fråga är jag som är studerande och kan bara försörja mig själv och bor i en studentlägenhet inte har ett jobb, men får ekonomisk hjälp av familjen gäller denna lag för alla oavsett vilket sitts man är i eller hur kan man gå till väga för att överklaga detta?. det är som att studenter inte får gifta sig alls med någon utanför EU ?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger gäller de nya reglerna om försörjningskrav även svenska medborgare. Är anknytningspersonen svensk medborgare gäller däremot reglerna enbart om ansökan inkom efter den 20 juni 2016, det är därför relevant när ni skickade in er ansökan. Du uppfyller reglerna om försörjningskrav om du har tillräckligt stora inkomster samt har en bostad av tillräckligt hög standard.

Gällande bostaden finns det vissa riktlinjer för hur stor den bör vara. För två vuxna har det sagts att det ska finnas kök/kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Bostaden ska vara tillgänglig från och med att din familjemedlem flyttar till Sverige. Under ansökningsperioden måste du alltså inte bo i bostaden, men du måste bevisa att du kommer att ha tillgång till en bostad som uppfyller kraven när din fru flyttar till Sverige. Du skulle kunna bevisa detta genom ett intyg om ett kommande hyresavtal. Det har nämligen fastslagits att det vid en prognos ska framstå som sannolikt att ett boende som uppfyller kraven kommer att vara ordnat för ett år framöver, se MIG 2011:16

Gällande kravet på tillräckliga inkomster går det att räkna ut på ett ungefär hur mycket du behöver tjäna per månad för att uppfylla detta krav. Din månadsinkomst ska täcka ett normalbelopp plus boendekostnad. Normalbeloppet för två vuxna 2016 är 7729 kr. Till detta belopp ska som sagt läggas boendekostnaden. Utöver detta är det endast vissa typer av inkomst som räknas, det måste nämligen röra sig om arbetsrelaterade inkomster såsom lön, arbetslöshetsersättning eller sjukpenning. Detta innebär att studiebidrag inte räknas. Värt att påpeka är att du även skulle kunna uppfylla detta krav om du istället har en tillräckligt stor förmögenhet, exempelvis besparingar. Du skulle därför kunna uppfylla kravet trots att du är student och inte har någon arbetsrelaterad inkomst.

Sammanfattningsvis kan sägas att denna lag gäller för alla och för exempelvis arbetslösa eller studenter innebär detta tyvärr att det blir svårt att få hit en anhörig. Det går självklart bra att gifta sig med någon utanför EU, däremot kan det bli svårt, när anknytningspersonen är student, för makarna att bo tillsammans i Sverige. Väljer du att överklaga beslutet kommer en bedömning av ditt fall att göras på nytt, men för att uppehållstillstånd ska beviljas måste du uppfylla försörjningskravet. Är det så att du kan bevisa att du kommer att ha tillgång till en bostad som uppfyller kraven samt att du har en tillräckligt stor förmögenhet (istället för lön) skulle du kunna uppfylla försörjningskravet. Jag vet däremot inte om det tas någon hänsyn till om du exempelvis beräknas ta examen innan din fru flyttar hit. Det skulle då framstå som sannolikt att du inom en snar framtid skulle få högre inkomster. Tyvärr har jag inte lyckats få fram någon information om hur en sådan situation skulle bedömas. Värt att påpekar är att detta är en tillfällig lag, den gäller till och med den 19 juli 2019, se lagens övergångsbestämmelser. Om inget annat händer bör därför de ursprungliga reglerna bli gällande igen efter 19 juli 2019. Enligt 5 kap 3c § Utlänningslagen uppställs inget försörjningskrav på svenska medborgare.

Lycka till! Vänd dig gärna till Lawline eller skriv en kommentar på detta svar om du har ytterligare frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare