Försök till köp av sexuell tjänst

Hej.

Om en man kontakta en kvinna för sexköp via meddelande.sedan kvinna polisanmälan manen för sexköp medan den man begått inte själva sex och betalade inte pengar.

Min fråga är att kommer den person att få straff?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Som du vet, så är köp av sexuella tjänster olagligt enligt 6 kap 11 § Brb (brottsbalken). Dessutom framgår det av 6 kap 15 § och 23 kap 1 § Brb, att man även kan dömas för försök till köp av sexuell tjänst. Alltså om du påbörjat ett försöka till sexuell tjänst mot betalning, men ännu inte fullbordat det. Det kan vara genom att exempelvis kontakta någon för köp, vilket du i frågan beskriver att du gjort. För att dömas krävs att det förelegat fara för att brottet ska fullbordas/uppnås. Det krävs även att du har uppsåt att begå den brottsliga gärningen, alltså att du har "vilja" att begå det.

Din situation:

Jag vet inte vilka övriga detaljer som fanns i konversationen. Exempelvis om du visste om att det var olagligt eller inte och sedan dragit dig undan. Utifrån det du beskrivit i frågan kan det föreligga försök till köp av sexuell tjänst och det är olagligt och kan därmed straffas. Som sagt så är det subjektiva rekvisit och övriga bevis som behöver beaktas. Om du har uppsåt att köpa sexuellt umgänge, och vet om att det är olagligt, så kan du komma att åtalas. Men i slutändan är det domstolen som bestämmer ändå.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du är välkommen att ställa ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare