Förslag på upprättande av samägandeavtal

Hej

Jag och min son kommer att bli delägare i en bostadsrätt med fördelning 70% resp. 30%. Min son kommer att ha hela förfoganderätten och jag bor på annan ort. Vill gärna ha ett förslag på ett samrättsägande-avtal som bl.a. innehåller

1) Sonen har hel förfoganderätt

2) Sonen står för alla underhålls-, och driftskostnader samt månadsavgifter.

3) Vid försäljning eller om den ena parten avlider har en part/kvarvarande part rätt att köpa ut den del av bostadsrätten som parten inte äger till samma inköpspris som betalades vid inköp av bostadsrätten.

mvh Anita

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Via just den här tjänsten svarar vi endast på juridiska frågeställningar. Om du vill ha hjälp att upprätta avtal är du välkommen att använda dig av Lawlines tjänst avtalsroboten som kan hjälpa dig att skriva anpassade avtal och dokument online. Tjänsten når du via vår hemsida eller genom att klicka på namnet, jag har bifogad länken där. Ett annat alternativ är att ringa oss på 08-533 300 04 så hjälper vi dig hur du ska gå till väga. Öppettiderna är: måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

För frågor rörande avtal kan du även använda dig av avtalet@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare