Förskott på arv och rätt till laglott

Hej!

Har en fråga om arv och testamente. Min far som nyligen avled var ensamstående. I bankfacket hittades ett bevittnat testamente där han skriver att jag endast ska få ut min laglott samt att min syster skall få laglott plus arv. Det fanns också ett gåvobrev som var skriftligt och undertecknat där min syster får 1,2 miljoner som ska avräknas som förskott på arv enligt gåvobrevet. I boet efter vår far finns idag 900 000 kr. Hur skiftas boet mellan mig och min syster? Tacksam för svar! Vänligen, John

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt ärvdabalken (ÄB) 6:1 (här) ska gåvor som den avlidne gett sina bröstarvingar under sin livstid ses som förskott på arv. Huvudregeln är att gåvan ska avräknas vid gåvogivarens frånfälle. I beräkningen ska gåvans värde läggas till kvarlåtenskapens värde, vilket framkommer av ÄB 6:5 (här). Formeln blir därmed 900 000 + 1,2 miljoner / 2 (antalet arvingar) = 1 050 000 kr. Detta utgör din arvslott.

Laglotten är halva arvslotten, vilket framkommer av ÄB 7:2 (här). Du har därmed rätt till 525 000 kr av arvet. Resten av kvarlåtenskapen (900 000 - 525 000 = 375 000) tillfaller din syster i enlighet med din pappas vilja som kom till uttryck i testamentet.

__________________________________________________________________________________________

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare