Förskott på arv och klander för utfående av laglott.

Hej, Min svärmors mor har precis begravts och nu har min svärmor fått testamentet, där det står att " förordnar härmed som min yttersta vilja att de gåvor som mina bröstarvingar erhållit av mig inte skall avräknas som förskott på arv." Betyder det att alla gåvor hon har givit under hennes levnadsår inte ska bestridas utan bara det hon har här och nu ska delas upp som arv? Till detta hör att min svärmor har två systrar och en halvbror. Min svärmor har inte haft så bra kontakt med sina systrar efter en skilsmässa hon gick igenom och via hörsägen har hon fått reda på att hennes mor har givit sin stuga till de två äldre systrarna för ca 15 år sedan och inte sagt något till den yngsta systern (min svärmor) och halvbrodern, finns det något att bestrida i detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Enligt 6 kap. 1§ ärvdabalken skall gåvor från den avlidne till sina arvingar avräknas om inte annat har sagts. Att din svärmors mor har uttryckt så som hon har gjort i testamentet innebär detta att det som hennes arvingar fått i livet inte skall räknas som förskott på arv. Där har du alltså helt rätt i din slutsats.

Nu till den andra frågan. Att hennes mor har givit bort en stuga kan klandras inom ett år från det att bouppteckningen avslutades. Detta framgår av 7 kap. 3§ 2st 1p ärvdabalken. Förutsättningarna är att gåvan har haft i syfte att likställas med ett testamente. Detta innebär att testator (din svärsmors mors mor) givit bort egendomen just i syfte att reglera sin kvarlåtenskap i livet. Min bedömning är att ni inte kan klandra detta idag, men om det är mindre än ett år sedan bouppteckningen avslutades kan ni givetvis klandra och begära ut laglotten för din svärsmors mor.

Lawline RådgivareRådgivare